Després de la classe de matemàtiques de la resolució de
problemes m´agradaria aprofundir una miqueta en aquesta temàtica ja que penso
que és un tema que no es tracta molt a les escoles i crec que és de vital
importància.
No hi ha una única forma de resoldre un problema, però en
primer lloc vull contextualitzar una miqueta més.
LES SITUACIONS PROBLEMÀTIQUES són aquelles en les que una
persona no sap quina estratègia té que utilitzar, i pot tenir varies
soluciones, no hi ha una sola temàtica, és en altre paraules un procés de
descoberta de l´infant cap a un conflicte que se li planteja.
En canvi un EXERCICI D´APLICACIÓ tracta d´un exercici on tu
ja saps quina estratègia tens que fer servir per lo que el plantejament és
tancat.
La resolució de problemes com veieu va més enllà, cada alumne
ha d´organitzar-se de com resol el problema i de cada estratègia que ha
d´utilitzar en cada moment. Tots tenim les nostres tàctiques de resolució de
problemes i d´aquesta manera aprendre i construir el pensament matemàtic.
Hem de tenir en conte que quant més petits siguin els infants
per resoldre problemes, millor i en conseqüència els hi fomentarem l´autonomia.
A més a més , la capacitat de treballar en grup, és favorable per afrontar els
problemes més complexos.
Esmentar que en P4 ens interessa que veien com treballar els
nins i nines del costat, mitjançant el treball col·laboratiu inventin coses, o
facin obres de teatre, que us pareix! Crec que és una bona idea per a que
comencin a resoldre problemes.
Desprès d´aquesta classe de mates esmentar també que una de
les coses més importants és contextualitzar els problemes amb els alumnes, que
ho puguin experimentar amb situacions reals, amb joc simbòlic i situacions manipulat
ives.
Els infants han de ser capaços de descriure, comunicar-ho,
tot sense por, aquesta por que tenia jo quan era petita, no passa res si diuen
burrades, que més dona! Tots haurem de tenir paciència, donar temps per a que
ells mateixos construeixin el seu aprenentatge.
Per finalitzar dir que haurem d´ajudar als alumnes a que
puguin organitzar-se davant de situacions problemàtiques, a segmentar el
problema, a pensar, a reflexionar i a explicar-lo, és una situació molt
cognitiva, al igual que la lògica, i haurem de tenir-ho en conte.
Finalment esmentar algunes de les estratègies per resoldre
problemes:
- Assaig- error
- Canvi de context
- Representació
- Utilitzar un problema paregut que ja estigui resolt
- Analitzar tots els casos possibles.
- Subdividir el problema en parts+
- Simplificar el problema
Quina és la teva estratègia per resoldre situacions
problemàtiques? Ànim!
No hay comentarios:
Publicar un comentario